a novel i recommend.

“Pe cand reveneam la inchisoarea noastra provizorie, am vazut cum rusii executau vreo zece SS-isti, batandu-le in ceafa, cu ciocanul, tuburi goale de cartuse.” (p. 142)

***

“Interiorul tancului era ca un cazan de vrajitoare, ca si ceaunul unui demon.” (p. 135)

***

“- Multumesc, Porta. Daca ajung colo-sus inaintea ta, voi aduna un cor de ingeri sa-ti ureze bun-venit.

– Il auzi?, intrerupse Batranul. Isi inchipuie ca va urca la ceruri. Nu, copiii mei, daca ar fi sa-mi creasca candva pene undeva, ele vor puti a smoala.” (p. 134)

***

“Am facut eforturi sa improvizam un Craciun in ’43 cat mai autentic cu putinta. Ba, chiar plantaseram un pin intr-o veche lada de munitii…” (p. 238)

***

“Inainte de a va ura bun-venit in mica si dragalasa noastra pensiune de familie, lasati-ma sa va spun cine si ce sunteti! Nu sunteti decat o adunatura de tarfe paduchioase si derbedei puturosi, o turma de porci si de scroafe, drojdia omenirii. Asta ati fost dintotdeauna si asa veti ramane pana la sfarsitul zilelor voastre. Si, ca sa va puteti balaci mai bine in mocirla voastra, luam asupra noastra sarcina de a va face sa crapati incet, foarte incet, sa aveti timp sa pretuiti totul la adevarata sa valoare. Si va asigur ca nu veti duce lipsa de nimic, asta v-o spun eu! Noi, toti de aici, ne vom ocupa intens de lecuirea voastra. As fi profund dezamagit daca macar unul dintre voi n-ar avea parte de toate. Acestea spuse, va urez bun-venit in Lagarul Disciplinar SS al Wehrmachtului de la Lengries.” (p. 13)

***

“Intr-o dimineata, patru femei, printre care si Kathe Ragner, au primit ordin sa coboare pe burta, taras, scara lunga si abrupta ce lega cele cinci etaje. Un gen de exercitiu la care priveau cu multa placere gardienii, in timp  ce detinutii il executau. Cu mainile si cu picioarele in lanturi nu te puteai tari decat cu capul inainte, lasandu-te sa luneci la vale. Nu stiu daca prabusireai in gol a lui Kathe a fost voita sau nu. Era la capatul puterilor si ambele explicatii sunt la fel de plauzibile. Am auzit un tipat ascutit, urmat de bufnitura trupului, dupa o clipa de tacere de moarte. Si o voce intaratata urcand din adancuri:

– Taratura asta si-a frant gatul!” (p. 20)

***

“Nu se auzeau decat maraieli si urlete ca de fiare salbatice, iesite dintre buzele crispate de pe fete schimonosite. Deodata imi ingheta sangele in vine. M-am uitat cu gura cascata la cer, din inaltul caruia, urland, cobora spre noi un roi de rachete stralucitoare, cu cozi lungi de flacari, suierand si vuind mai tare decat toti dracii din iad, intr-un tumult infernal care-mi zdrobea treptat nervii. Lipiti de pamant, urlam si plangeam ingroziti. Erau “orgile lui Stalin”, cel mai inspaimantator instrument de distrugere si demoralizare al tuturor timpurilor.” (p. 254)

***

“Tacerea care urma acestui apocalips avea ceva macabru si ireal. Am pufnit, m-am scuturat, am iesit din sant si am privit in jur.

– Mergem, Batrane? Am mai scapat o data, nu-i asa?

Niciun raspuns.

Ambele picioare zdrobite, soldul stang facut terci, umarul, la fel. M-am asezat pe jos, i-am pus capul pe genunchii mei si i-am sters fruntea cu esarfa. Apoi am soptit:

– Batrane! Batrane! Crezi ca rezisti pana la postul de prim-ajutor daca te duc in spate?

Deschise ochii.

– Batranul e terminat, Sven. Sa stam aici si da-mi mana. N-o sa dureze mult. Aprinde-mi o tigara, daca ai vreuna…

– Cand se va sfarsi sa le scrii sotiei si copiilor mei, auzi, Sven? Stii placa: un glont in tampla si nu s-a chinuit…  Nu-i prea rau, de altfel… Doar  ca ma doare spatele cand vorbesc… Sa pastrezi pipa si cutitul… Restul sa trimiti acasa la mine, cu cele doua scrisori care sunt in portofel…

[…] Dupa ce totul s-a sfarsit, l-am dus pe umeri, impiedicandu-ma si alunecand in noroi, strangand din dinti si plangand ca un copil.” (p. 270)

***

Oberstleutnant Von Barring si cu mine, pe punctul sa ne imbatam crita la lumina tremuratoare a unei lumanari, in adapostul companiei. In fata noastra troneaza o gramada de sticle de coniac si vodca, unele goale, altele inca pe jumatate pline. Nervii lui Von Barring sunt atat de incordati, incat nu mai poate suporta sa fie lucid. Cand nu e beat, il cuprinde o asemenea turbare incat trebuie sa-l legam pentru a-l impiedica sa se raneasca sau sa raneasca pe altcineva. Singurul mijloc sa-l tinem cat de cat in frau este sa bem impreuna cu el. Hinka si cu mine facem cu schimbul, caci altfel n-am putea rezista cot la cot cu el. Tinut vesnic intr-o stare de coma alcoolica, pare aproape normal si gandeste coerent.” (p. 274)

***

“Doamne, daca existi, fa ca nenumarata armata a celor morti sa defileze vesnic sub ochii maresalilor raspunzatori. Fa ca tropaitul sinistru de bocanci al soldatilor ucisi sa nu le lase nicio clipa de liniste. Obliga-i sa suporte sutele de mii de priviri acuzatoare. Fa ca mamele, surorile, femeile sa treaca pe dinaintea lor aruncandu-le in fata toate crimele pe care le-au comis ei si ofiterii lor de Stat-Major, care au organizat aceste masacre ingrozitoare pentru a fi pe placul unui mic-burghez lipsit de talent, un zugrav pe trei sferturi nebun…” (p. 272)

Categories: Uncategorized | Tags: , , , | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

